Posted by: kuyan | November 22, 2008

Me and that dog..

I’ve hit rock bottom…

Only after watching ‘Dog whisperer’ it hits me hard…

That guy Ceasar said: – After you experienced something traumatic in your life your self-esteem reaches a new level…you hit rock bottom..

Shit he’s spot on….he was talking about a traumatised dog though…but somehow I felt like he was talking to me…hehehe..when I watched that dog…afraid of everything…I somehow understand…that’s what I feel now..fear….of too many things…

Well I guess me and the dog has one thing in common….makes me think…we….creatures of the Creator…are not that much different anyway….we fear….I wished that I could go rehabilitate somewhere just like that dog..I wished that I could talk to someone that really understands….I wished that I could talk to a ‘man-whisperer’ somewhere out there…just to make sense of things….

 

I know I’m no one now..I know I’m nothing…I know I’m shit…but please don’t exclude me from any decisions…especially when it involves us…

…and you the ‘friend’…f*** off…it’s a family thing dammit…don’t you get it?Of course you don’t…ddohhh!!!Go and amuse yourself somewhere else…most people in situations like you just don’t ask to join a family trip like this…because that’s just not right…no shit you’re ‘different’ (no clue what that means anyway)…privacy is common sense…just don’t come…you’re so not welcomed (by me)!Damn I don’t even know you anyway…have you no shame of being a woman?Damn I don’t like you already…

Posted by: kuyan | Oktober 3, 2008

Gelap

Gelap kembali

Hatiku ini

Betapa kurniaanMu

Rezeki yang Kau curahi

Tak aku syukuri

 

 

Dosaku semakin hari

Berakar di sanubari

Meski usia bertambah

Namun semakin kalah

Dengan nikmat duniawi

 

Ya Rabbul Izzati

Jangan biarkan aku

Kesesatan, kehanyutan

tak nampak jalan

Menuju Nur Mu

Posted by: kuyan | September 30, 2008

Salam Aidilfitri

Aidilfitri tiba lagi
Di Saat mereka gembira
Di samping famili
Kami berdua cuma
bertemankan sepi
 
Takbir raya bergema
Lagu raya berkumandang
Hati merintih hiba
Jiwa sayu terkenang
waktu bersama sanak-saudara
 
 
Hampir sedekad lamanya
Kami tak dapat beraya
Nun jauh di sana
Tanahair yang tercinta
 
 
Namun itulah pengorbanan kami
Membela nasib diri dan keluarga
Mencari rezeki di bumi Illahi
Biarpun jauh di hujung dunia
 
 
Wahai ayah ibu sekeluarga
Sanak-saudara sahabat dikasihi
Salam Aidilfitri untuk semua
Zahir batin maafkanlah kami
Posted by: kuyan | September 6, 2008

Engkau aku

Aku siapa engkau siapa?

Kerdil di hadapan Sang Pencipta

Hendak bermegah mendabik dada

Untuk mengapa siapa bagaimana?

 

 

Terfikirkah kita insan yang hina?

yang perlu diselamatkan bukan dunia

Bahkan kita yang tamak dan alpa

merobek segala keindahan yang nyata

 

Tamadun meski tersergam bangga

Takkan kekal selama-lamanya

Lihatlah Mesir Rom dan Maya

Musnah lesap hancur semua

 

Jalan hidup hanyalah dua

engkar atau akur padaNya?

Samar-samar payah dibeza

Panduan cuma iman di dada

Posted by: kuyan | Ogos 20, 2008

Aku

Aku ini sedang tersungkur

Ketika meniti jalan hidupan

Tak mampu bangun terus tertidur

Gagal teruskan perjalanan ke hadapan

 

Tidak ku sangka penuh berliku

Perjalanan hidup di hadapan itu

tak semudah harapan yang diimpikan

Tak secerah cahaya yang ku harapkan

 

 

Aku masih disini kakiku patah

Untuk terus mengatur langkah

Terasa jauh darimu Allah

Usah biarkan aku hilang arah

 

 

Apa jua ujian Kau padaku Rabbi

Kurniakanku kekuatan untuk menghadapi

Lemahnya aku Ya Allah gelapnya hati

Bergelumang dosa hari ke hari

 

 

Wahai ayah,ibu dan suami

Maafkan aku jadi begini

Tak mampu menjadi anak dan isteri

Tunaikan kewajipan amanah Illahi

Posted by: kuyan | Ogos 20, 2008

Mother – Sammi Yusuf

Mother – Sammi Yusuf

Blessed is your face
Blessed is your name
My beloved
Blessed is your smile
Which makes my soul want to fly
My beloved
All the nights
And all the times
That you cared for me
But I never realised it
And now it’s too late
Forgive me

Now I’m alone filled with so much shame
For all the years I caused you pain
If only I could sleep in your arms again
Mother I’m lost without you

You were the sun that brightened my day
Now who’s going to wipe my tears away
If only I knew what I know today
Mother I’m lost without you

Mother… Mother… O my mother
How I long to see O mother
“Your mother, Your mother, Your mother”
Is the saying of your Prophet
In my heart, in my dreams
You are always with me mother

You went and left me
O light of my eyes
O comfort of my nights
You went and left me

Who, other than you, will embrace me?
Who, other than you, will cover me?
Who, other than you, will guard over me?
Your pardon mother, forgive me

____________________________________________

Ibu – Sammi Yusuf

Sejahtera itulah wajahmu
Sejahtera itulah namamu
Yang ku kasihi
Sejahtera itulah senyumanmu
Buatkan ingin terbang jiwaku ini
Yang ku kasihi
Setiap malam
Setiap masa
Yang kau belai diriku ini
Namun tak pernah ku sedari
Dan sudahpun terlewat kini
Diriku mohon diampuni

Kini ku kesunyian penuh rasa malu
Kerna selama ini aku sakitimu
Ingin semula beradu di dakapanmu
Ibu..ku kesesatan tanpamu

Kaulah mentari terangi hariku
Kini siapa kan hapuskan airmataku?
Andai selama ini ku tahu kini yang ku tahu
Ibu..ku kesesatan tanpamu Ibu..Ibu oh Ibu
betapa ingin ku bersua dengan Ibu
Ibumu..Ibumu..Ibumu..
Itulah sabda Rasulmu
Dalam hatiku, dalam mimpiku
Sentiasa kau disisiku Ibu…

Kau pergi tinggalkanku
Oh cahaya hatiku
Oh penenang tika malam ku
Kau pergi tinggalkanku

Siapa lagi yg akan mendakapku?
Siapa lagi yg akan menjagaku?
Siapa lagi yg akan lindungiku?
Ampunanmu Ibu…ampunilah aku…

Posted by: kuyan | Ogos 19, 2008

Lambaian Mama

Lambaian Mama

ingin aku sambut tanganmu itu

lalu ku cium

tapi apakan daya

cuma Di alam cyber

dapatku ku tatap wajah tuamu

Tak dapat kurasakan

kelembutan jari jemarimu

meski sudah dimamah usia

tangan itulah yang membelaiku

membesarkan ku

mencubitku tika nakalku

tapi untuk mendidikku

 

Terlalu lama kau susah

namun kau sabar,tabah

Aku tahu Kau Tahu ya Allah

segala kepayahan mama

keringat papa

mengikat perut membesarkan kami

meski sederhana namun penuh makna

Tarbiah untuk diri ini

Agar tidak dahagakan kemewahan

Posted by: kuyan | Julai 21, 2008

Ayahuda

Masa kecil2 dulu Ayahuda yang manjakan

Aku yang tika itu masih kecil

Masih perlukan kasih Mama tapi Kuadik lahir…

Bila aku kena sawan,aku tak ingat apa-apa

Tapi Mama kata nama Ayahuda yg sering aku sebut

 

 
Kenapa setiap kali berjumpa aku pasti menangis?

Meski airmata tidak mengalir tapi hati ini basah kuyup

Bila sahaja kulihat wajahmu tak dapat kutahan sebak di hati

Barangkali dulu kau pernah menyayangiku seperti anakmu sendiri?

 

 

 

Ingat tak lagi waktu aku sekolah rendah dulu?

Di dapur rumah nombor 20 14/43 PJ?

Malam itu seolah-olah kau ingin luahkan isi hatimu

Kepada aku yang masih tak mengerti

Kau menyanyi lagi ‘Sayang semuanya sudah terlambat – Shidee’

Sambil bermain pianica aku ketika aku masuk percussion band SSP?

Kau menangis, tapi aku kaku senyap sahaja,tidak bertanya mengapa?

Ku rasakan seolah-olah ada sesuatu di lubuk hatimu

Tapi mungkin aku belum matang lagi

Untuk memahami semua itu

 

 

 

Aku tak dapat bayangkan kesedihanmu

ketika anak sulung harapanmu pergi

Buat selama-lamanya menghadap Illahi

Aku tak ada di situ untuk menenangkanmu

Tapi di hati aku sentiasa terasa sedih dan pilu

 
Ayahuda, doakan aku disini…

Semoga anak-anakmu yang lain dapat rasakan

Beruntungnya mempunyai ayah sepertimu

Sanggup berkorban apa sahaja demi mereka

Posted by: kuyan | Julai 15, 2008

Pah – 15/07/2008

Pah…

Kau pergi jua…

Menuju Yang Esa..

 

 

Pah..

Maafkan aku cucumu…

Tak dapat menjagamu…

Sepenuh masa tika hayatmu…

Tika aku di situ..

 

 

Pah…

Ampunkan aku

Ampunkan anak-anakmu

Ampunkan cucu-cucumu

Ampunkan ibuku

Terlalu banyak dosa kami padamu..

 

 

Pah..

Namun kutahu…

Tak guna lagi

Pohon ampunanmu

di saat ini

kau telah tinggalkan kami

 

 

Pah…

Di kala hayatmu

sempat jua ku curi masa

Untuk bersamamu

Meski sebentar cuma

 

 

Pah…

Kau isteri tabah

Kau ibu yang gagah

Cucu-cucumu…

Kasih sayang kau tadah

Disamping Aki

Oh waktu dulu sungguh indah

 

 

Pah..

Akan ku rindu selamanya

layananmu

belaianmu

Posted by: kuyan | Julai 8, 2008

Mama,Papa

Rindulah kat Mama ngan Papa…

Kuyan memang nak carik keje yg elok…arituh memang cakap kat Papa ngan Mama nanti balik sini nak carik keje elok…nak belikan umah untuk papa & Mama duduk…tak payah dah duduk sewa rumah orang….sepatutnya sekarang papa dan mama duduk senang je…duduk rumah besar…dari dulu asyik duduk rumah kecik…kalau ada rumah besar sket pun rumah sewa je…

..operate mata papa..jaga kesihatan papa dan mama…..

..memang kalau boleh nak carik keje yg okay sket kat sini…dapat duit sendiri…tak payah nak bergantung kat orang lain…

..rasa macam tak aci sebab org lain dah ada rumah sendiri….dulu derang dah merasa hidup senang….

 

…tapi kita ni dari dulu tak pernah senang…

 

…tapi nanti mesti ada org kata Kuyan ni tak bersyukur kan?Duit tak boleh beli segalanya..

blah ahh…

..pedulik apa orang kata?

…tapi macama ni?Susahlah…papa, mama….

…kuyan dah takde confident…nak carik keje….

…since fail phd dulu…rasa macam susah je nak hadapi semua…rasa diri kecik macam semut…

…bawak kereta pun tak reti…semua benda pun tak reti…malu je kat semua orang…

macamana ni?

Allah tolong aku Allah….

Tolong aku untuk tolong Papa dan mama….berilah mereka kesihatan, jauhkan mereka dari seksa nerakamu…dah lama sangat mereka bersusah untuk aku dan adik-beradik lain..mereka dah tua….tolonglah hambaMu YaAllah…tolong jaga mereka…aku ni jauh sangat….

« Newer Posts - Older Posts »

Kategori